Boeken over de tuin

boeken tuin recensie

Op deze pagina bespreek ik enkele boeken over de tuin. De winter is een fijne tijd om met een boek weg te kruipen op de bank. Ik gebruik de winter dan ook om veel te lezen en ideeën uit te werken voor de tuin. Natuurlijk zijn tuinboeken, en dan het liefst over pluktuinen, favoriet. Op deze pagina deel ik mijn mening over enkele boeken over de tuin. Welke zijn geschikt als je begint met een pluktuin en welke kan je beter lezen als je al wat meer ervaring hebt? Hieronder tref je verschillende boeken aan over pluktuinieren en/of het verwerken van geplukt materiaal. Wil je nog meer weten over pluktuinieren? Klik voor verschillende plantsuggesties op de namen in de kolom hiernaast of kijk op deze pagina voor inspiratie.

Wil je ook een boek over de tuin ter recensie aanbieden? Dat kan! Stuur voor meer informatie
een bericht aan info@plukbloem.nl

‘Onze pluktuin op het landgoed’ Marieke Nolsen

Wanneer je dit boekje doorbladerd, is het net of je door de tuin van Marieke wandelt. De kleurrijke foto’s met heldere uitleg en heel veel bloemennamen, inspireren tot het plukken uit je eigen tuin. Marieke is bloemist en laat mooi bloemwerk zien, wat ze gemaakt heeft met bloemen uit haar tuin. Kransen, vaasjes met bloemen, toeven. Zo neemt ze je mee in haar tuin, door de verschillende seizoenen heen. Echt een aanrader, wanneer je een pluktuin wilt beginnen.

Onze pluktuin op het landgoed
Marieke Nolsen
Prijs € 10,00
verkrijgbaar op de website van Marieke Nolsen: klik hier

‘Pluktuin’ Jennita Jansen

De prachtige illustraties van Agnes Loonstra maken het lezen van dit boek echt tot een feestje! Je wordt stap voor stap meegenomen in het creëren van bloeiende bloembakken. De basisbeginselen van zaaien worden duidelijk uitgelegd. Het boek bevat allerlei suggesties voor plukbloemen, ingedeeld op standplaats van je bloemkist of -bak. De soorten die beschreven worden zijn divers en goed zelf op te kweken. Er staan geen foto’s in het boek. Dit kan als nadeel hebben dat je de bloemen in het ‘echt’ mogelijk niet herkent, hoewel de afbeeldingen een goede weergave van de werkelijkheid zijn! Het is een aanrader om aan de hand van dit kleurrijke boek je balkon of terras op te fleuren.

Pluktuin
Jennita Jansen
Prijs € 17,50
ISBN 978-94-6314-085-0
verkrijgbaar bij Ako: klik hier

The The Cutting Garden

‘The Cutting Garden’ Sarah Raven

Sarah Raven is toch wel de koningin van de pluktuin. In deze heruitgave van een klassieker uit 1996 krijg je stap-voor-stap uitleg over het aanleggen van een pluktuin. Het boek begint met de beschrijving van de indeling van Sarah’s tuin. Door de seizoenen heen zie je de tuin veranderen. Sarah bespreekt vervolgens verschillende plukseizoenen en doet suggesties voor boeketten die je kan maken met de geplukte materialen. De afbeeldingen zijn wat gedateerd, maar de ideeën zijn tijdloos. Achterin het boek staan de verschillende planten per seizoen beschreven. Handig om met behulp van deze pagina’s je tuinplan tot op plantniveau in te vullen. Let op: in het Engels geschreven!

The Cutting Garden
Sarah Raven
Prijs € 27,99
ISBN 978-07-1121-047-9
verkrijgbaar bij bol.com: klik hier

Twaalf maanden BLOEMEN PLUKKEN in eigen tuin - Anneke van der werff

’12 maanden bloemen plukken in eigen tuin’ Anneke van der Werff

In dit Nederlandse boek beschrijft Anneke hoe je een tuin vol plukbare materialen maakt. Ze geeft veel uitleg over methoden van zaaien, oogsten en tuinieren. Het boek is laagdrempelig en daarmee heel geschikt voor de beginnende pluktuinier. Ze geeft veel uitleg en gebruikt veelal de Nederlandse namen van bloemen en planten. Voor ervaren pluktuinierders staat er misschien minder nieuws in. Ontzettend leuk hoe ze ook een hoofdstuk wijt aan kinderen in de (pluk)tuin. Ook haar interesse voor insecten in de tuin steekt ze niet onder stoelen of banken. Een praktisch hoofdstuk over het binden van een korenschoof boeket mag natuurlijk niet ontbreken in een boek met pluktuinieren als thema.

Twaalf maanden Bloemen plukken in eigen tuin
Anneke van der Werff
Prijs € 24.90
ISBN 978-94-6345-770-5

Online te bestellen op: klik hier

Floret Farm's Cut Flower Garden

‘Floret Farm’s Cut Flower Garden’ Erin Benzakain

Deze Amerikaanse Farm is echt een voorbeeld van hoe je zonder gebruik van verwarmde kassen, seizoensbloemen kunt kweken. In dit basisboek van Erin Benzakain worden veel soorten benoemd die geschikt zijn voor de pluktuin. Van zaaien, tot oogsten en het verwerken van de bloemen; het komt allemaal voorbij. Er worden prachtige foto’s gebruikt om de informatie te verduidelijken. Nadeel is wellicht dat het in het Engels geschreven is en de bloemennamen dus lastiger te herkennen zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘sweet peas’ (pronkerwt, lathyrus) en daffodils (narcis). Gelukkig worden ook de bloemennamen in het Latijn vermeldt, zodat je de soorten makkelijk terug kunt vinden. De situatie in het oosten van de staat Washington is vergelijkbaar met die bij ons in Nederland. De adviezen zijn dus prima toepasbaar.

Florets Farm’s Cut Flower Garden
Erin Benzakain
Prijs € 21.99
ISBN 978-14-5214-576-1
verkrijgbaar bij bol.com: klik hier

Bloemschikken 2.0

‘Bloemschikken 2.0’ Katie Smyth & Terri Chandler

Plukken uit eigen tuin is nog maar het begin; wat ga je er vervolgens mee maken? Natuurlijk kun je de bloemen op een vaas zetten, of een weelderig stuk maken zoals op bloemenstillevens, maar er is nog veel meer mogelijk. Deze twee dames hebben hun baan opgezegd en zijn in Londen een bloemenzaak begonnen en hieruit vloeide de inspiratie voort om een boek te schrijven. Ze beschrijven heel gedetailleerd hoe je relatief eenvoudige stukken kan maken. Het boek is in het Nederlands verkrijgbaar en daarmee heel toegankelijk. De gebruikte materialen zijn prachtig gefotografeerd en zijn ook in Nederland te vinden, dus je kunt de stukken goed namaken. De style van de stukken spreekt me erg aan, ze hebben een natuurlijke uitstraling. Dat is natuurlijk heel persoonlijk! Helaas gebruiken ze wel steekschuim bij een enkel stuk. Waarom je dat beter niet kunt gebruiken lees je hier. Echt een leuk boek wanneer je iets meer wilt dan een vaasje bloemen op tafel.

Bloemschikken 2.0
Katie Smyth & Terri Chandler
Prijs € 15,-